Az Albán Riviéra…és ami mögötte van

Saranda, az "albán Dél Királynője"

Forró szellő tikkasztja minden egyes lélegzetvételünket, miközben a Korfu városi kompkikötő felé igyekszünk az albániai kompjegyeket árusító hajótársaság irodájából. Sehol egy kis árnyék, a levegő legalább negyven fokos, a nap veszettül tűz még késő délután is. Az Albániába induló kompok „természetesen” a kikötő leghátsó, legeldugodtabb szögletéből indulnak, sehol egy lélek, hogy bárkit is megkérdezzünk, jófelé igyekszünk-e.

Azért csak sikerül megtalálni a kompot, s végre a többé-kevésbé klimatizált váróban várakozhatunk. A komp elvileg este 6-kor indul, de gyakorlatilag késve érkezik Albánia felől, így a mi indulásunk is csúszik némileg.

Egy pár fős, ifjú titánokból álló osztrák csoport már jócskán felöntött a garatra, sorban gurítják le a kompon vásárolt hideg söröket, s meglehetősen inogva egyensúlyoznak le a komp teraszos ülőrészéről a bárba, majd vissza kezükben pár újabb üveggel. A hangulat fokozatosan emelkedik… Úgy egy óra múlva feltűnnek az albán partok: a kopár hegyoldalak, és a fehérre meszelt, sokemeletes házak, melyeket narancsos színre fest a lenyugvó nap fénye. A kikötőben gondos útlevél-ellenőrzés után lépünk albán földre, a határőr rögtön a kezünkbe is nyom egy, a rendőrség vész esetén hívandó telefonszámát tartalmazó szórólapot. Micsoda figyelmesség, remélhetőleg nem lesz rá szükség… A szállásunk mindössze pár száz méterre található a kikötőtől, újra a hátunkra vesszük a csomagokat, de szerencsére pár percen belül meg is érkezünk. Még aznap este belevetjük magunkat Saranda éjszakai életébe, s a tengerparti sétányon vacsorázunk egy szimpatikus étteremben: akkora grilltálat kapunk, hogy nem győzzük mellé küldeni a jégbehűtött Korҫa söröket. Szükség is van bizony a folyadékpótlásra, mert a sötétség leszálltával sem számottevő a lehűlés, a házak, az utcák ontják magukból visszafelé a napközben felszívott meleget, épp hogy pár fokkal kevesebb van, mint fényes nappal. A legjobb, amit ebben a hőségben tehetünk – ha már aludni úgysem tudunk a melegtől -, ha mi is bekapcsolódunk az albánok éjszakai életébe, a mindenki által kedvtelve űzött korzózásba. Apróságok és öregek, fiúk és lányok, turisták és helybeliek sétálgatnak, nézelődnek a zsúfolásig telt tengerparti sétányon. Az utcát ellepik a szuvenírárusok, a hűtőmágnestől kezdve a fellőhető, világító „tollakkal” mutatványozó kereskedők és az álmélkodva bámuló potenciális vásárlók.

Saranda a maga húszezer lakosával nem nagy város, viszont mindenképpen az Albán Riviéra egyik fő központja, s kitűnő bázisul szolgál, hogy a környéket innen kiindulva, csillagtúra-szerűen fedezzük fel. A város egykori görög neve – Ayia Saranda – „40 mártírt” jelent, s arra a 40 római keresztény legionáriusra utal, akik 320-ban vallásuk megtagadásának hiányában vértanúságot szenvedtek. Mindjárt következű nap a közelben található, első számú természeti nevezetesség felé vesszük az irányt.

A „Kék Szem” (albánul: Syri i kaltër) egy több mint 50 m mély karszt-lyukból feltörő forrás, melynek vize hihetetlenül tiszta, türkizkék-türkizzöld színekben játszik, innen is kapta a nevét. Helyi járatos busszal döcögünk el a Sarandától húsz kilométernyire fekvő nevezetességig. Út közben barátságos helyiek érdeklődnek kézzel-lábbal arról, hová tartunk, majd mindenki bőszen magyarázza albánul, hogy milyen gyönyörűséges helyet fogunk látni. Kisvártatva meg is érkezünk: a busz letesz minket az aszfaltos út mellett, s innen egy földút vezet be a hegyek irányába. A gátat ill. a természetvédelmi terület határát elérve kifizetjük a belépőt, s a gát után, a kanyargós földúton tovább haladva nyeljük a mellettünk eldübörgő luxusterepjárók porát. No igen, hiábavaló elképzeléseink voltak a csendről és a nyugalomról, az érintetlen természetről…a szabadságra hazautazó, luxusautós albánok mind-mind épp most akarják megnézni a Kék Szemet, s még véletlenül sem szállnának ki a 40 fokba a légkondicionált csudaautóik hűs öléből. Útközben mindössze az út menti csatornában száguldó jéghideg vízben találunk némi felfrissülési lehetőséget, így izzadtan, porosan, csatakosan érkezünk meg a Kék Szemhez, ahol már kisebb tömegecske gyűlt össze, s szinte sorba kell állni a fotózáshoz. A forrás minden esetre tényleg hihetetlen színekben pompázik, és a közvetlen környezete is szép.

Rövid pihenő után visszaindulunk, erőltetett menetben letudjuk a földutat, majd a főúton várakozunk egy Saranda irányába tartó buszra. Busz helyett furgon jön, valami iszonyatos bűzzel, mintha három napos hulla lenne a raktérben, de a sofőr rendben van, cigarettával kínál, és Saranda központjában tesz ki, a tengerparti sétány mellett. A hőség időközben ismét az elviselhetetlen szintre fokozódott, így fájó szívvel tekintettünk el attól, hogy visszaúton kitetessük magunkat a Mesopotam falu határában levő monostor lehajtójánál.

Késő délutánra már csak egy kis esti tengerpartozás marad az egyébként zsúfolt városi strandon, és az elmaradhatatlan korzózás.

A következő nap reggelén egy UNESCO Világörökség-helyszínre, Butrintba igyekeztünk. Próbáltunk elcsípni egy reggeli helyi járatos buszt, amely a görög határ ill. a Butrinti-tó felé vitt minket. A busz zsúfolásig megtelt a Saranda és Ksamil között található, szebbnél-szebb strandokra igyekvőkkel.

Butrint első említése az i.e. 6.századból származik,lakói  a kerkürai görög kolóniát látták el mezőgazdasági terményekkel. A legkorábbi építmény a gyógyítás istenének, Aszklépiosznak emelt szentély. Az i.e. 4. században épült az alsó várost körülvevő védelmi fal. A színházat az i.e. 2. században emelték. I.e. 167-ben római uralom alá került a terület. Butrint i.e. 44-ben római kolónia rangot kapott, a hellenisztikus agorát római fórummá alakították, több fürdő és vízvezetékrendszer is épült.  A római város egyre gyarapodott-növekedett, s lakói a Butrinti-tó partján villlaépületeket kezdtek emeltetni. A nagy bazilika és a maga nemében egyedülálló keresztelőkápolna a legfontosabb ókeresztény műemlékek.  A 7.század után a város hanyatlásnak indult, majd a következő jelentős építkezések a velenceiekhez köthetőek: a 14.században az akropolisz helyén egy új erődöt és egy őrtornyot építtettek. Ali Tepeleni Pasa 1799-ben az Oszmán Birodalomhoz csatolta a várost, s a Vivari-csatorna túlpartján egy kis erődöt is emeltetett.

A romterület gyalogosan kiválóan bejárható, Ali Pasa Várához pedig akár át is kompozhatnak a vállalkozó szelleműek. Utazásunk egyik legemlékezetesebb pillanata volt, amikor megálltunk kissé megpihenni a Vivari-csatorna partján: mi fáradt lábainkat áztattuk a langymeleg vízben, élveztük a víz felől érkező hűvösebb fuvallatokat, a kabócák, tücskök szakadatlan muzsikálását, az ezen felüli békességet és csendet, mellettünk pedig egy idősebb helyi halász várta a napi kapást. Azon kevés pillanatok egyike, amikor az élet egyszerűnek tűnik…

Jó pár órát eltöltöttünk a romvárosban, s épp időben értünk a kijárathoz, pont felugorhattunk a Sarandába induló buszra, hogy alig pár perc múlva az Albán Riviéra egyik gyöngyszemében,Ksamilban ugorjunk le. Ksamil csodásan türkizkék tengervizéről, apró homokos partú öbleiről híres, s szezonon kívül egy albán utazás egyik csúcspontja lehet. Szezonon belül viszont inkább a heringeskonzerv-érzület hatja át az erre tévedőt: valóban sok kis öböl kapcsolódik egymáshoz, de minden egyes négyzetcentiméterük tele napágyakkal. Konkrétan arra alig találtunk helyet, hogy a nemes egyszerűséggel „Bora Bora Beach”-ként nevezett strandon a hátizsákjainkat letehessük valahová, arról már nem is álmodtunk, hogy esetleg még a fürdőlepedőket is kiterítsük. Ennek ellenére élveztük a fürdőzést, az úszást, s felváltva úsztunk be a parttal szemközti kis szigetre. Tömegnyomor nélkül fantasztikus lenne a hely, bakancslistára is vettük egy elő/utószezoni nyaralás alkalmára. A Ksamil és Saranda között megbújó kis öblök, strandok is megérnek egy misét: Pulebardha, Pasqyrave, Manastirit. Új nap: új strand.

AAfan 2016.09.15. 09:31:25

Nagyjából igaz, itt-ott tárgyi tévedéssel, amelyek a netről könnyedén kiderithetők. Kár, hogy kissé tendenciózusan leszólja a helyet.
Albánia is és Saranda (és környéke) is gyönyörű, csodálatosan vendégszerető emberekkel, elképesztően finom ételekkel.
Az egyik legjobb hely Európában - a második (vagy inkább első?)hazám.
Reméljük sosem jutnak el a "hires magyar vendégszeretet" (=vendég utálat) szintjére.
Szerencsére még kevés magyar megy oda. NE IS MENJETEK, hogy Albánia olyan maradhasson amilyen.

irenneni 2016.09.15. 12:31:34

@AAfan: Én ugyan magyar vagyok, szeretek utazni és szeretem a hozzánk érkező turistákat is. Azzal nem értek egyet, hogy a magyarok mindegyike utálja a vendégeket, mint ahogy azzal sem, hogy ott minden ember vendégszerető lenne. Mindenhol van ilyen is, olyan is. Általánosítani nem érdemes, hiszen az emberek különböznek egymástól, ezért lehet őket szeretni, vagy nem szeretni. Önt szeretettel üdvözlöm!

vNHM 2016.09.15. 18:23:41

@AAfan: LOL
Miert nem maradtal ott, ha annyira utalsz "magyar"(?) lenni? Nincs az a penz, hogy a vilagnak arra az elmaradott reszere menjek es meg fizessek is erte. Ezzel az erovel India is lehetne a cel, patkanyokkal, szent tehenekkel stb.

Pargendity Özséb 2016.09.15. 18:23:45

Megpróbáltam végigolvasni, de a "vallásuk megtagadásának hiányában vértanúságot szenvedtek"-nél lefagyott a rendszerem.

Voznyák Pista2 2016.09.15. 20:44:46

A fotók utómunkálatainál a local contrast-ot csak mértékkel szabad használni, mert "aura" lesz a fotóalanyok körül.
A színekkel is bajok vannak, szal. szerintem oda kéne figyelni, hogyan készüljön a kép, hogy ne kelljen nagyon utókezelni.
Lehetett volna pl. vakuval deríteni, (sokszor nappal is muszáj) akkor nem kell annyi (vagy egyáltalán nem kell) utómunka.

Kővárépítő Orbán a király a házban 2016.09.16. 09:49:23

Már harmadszor olvasok rollllla hogy Albánia a nagyon feljavult.

Most kell ott bungalowt vennia tengerparton, mielőtt drága lesz.

'buzuuuuuki hangja szól'

andd1234 2016.09.16. 09:56:42

Hogy lehet ilyen lekezelősen írni egy országról?
Én is jártam már pár helyen, de ilyeneket sosem mondanék...

Árva Gabriella · http://travelbug.blog.hu/ 2016.09.16. 09:56:45

Kár, hogy a fotókat élvezhetetlenre romboltad, mert a téma érdekes (lett volna) :(

portugéza 2016.09.19. 07:15:34

Nekem tetszett az úti beszámoló. Ahhoz képest, hogy először jár az adott országban, korrektnek tűnő leírást ad az első benyomásokról. A fényképezés nem könnyű műfaj, ha igényes témát fotóz az ember. Van, hogy nem jönnek át jól pl. az eredeti színek a képen.

kirgizke 2016.09.19. 09:01:21

Köszi szépen minden építő jellegű hozzászólást. A fotók milyensége teljesen szubjektív, a nem "normál" fotókat a Leme c. appal készítettem, én szeretem, nekem tetszik, másoknak meg nem. Szerencsére sokan sokfélék vagyunk... Majd ha már összejön a blogírásból egy profi objektívre/kamerára való, ezúton fogadom, hogy csak azt fogom használni. :-)

Az országról szerintem egyáltalán nem írtam lekezelően, csupán azt, amit tapasztaltunk: ez néha jó volt, máskor meg kevésbé előnyös. Ez minden utazás esetében így van, szóval....

De egyébként igen: a hőség sajnos sokat levont a teljesítőképességünkből, a tűrőképességünkből, és emiatt némileg az élvezeti értékből is, sajna.

geod01 2017.01.22. 19:04:22

Ayia Saranda nem 'negyven mártírt' jelent (ó)görögül, hanem 'szent negyvenet'.